Er staan veranderingen op komst die van invloed zullen zijn op jullie digitale marketingstrategie. We willen jullie vragen om de rest van deze e-mail zorgvuldig door te nemen, omdat we hierin uitleggen wat er precies gaat gebeuren en wat dit voor jullie betekent. Wees gerust, we staan klaar om jullie te begeleiden en ondersteunen tijdens deze overgang.
“Onderneem vóór 1 juli 2023 actie voor uw Google Analytics-account”
Grote kans dat jij een e-mail hebt ontvangen met bovenstaande tekst. In de aankondiging van Google van 16 maart 2022 staat dat Universal Analytics (UA) officieel vervangen wordt door Google Analytics 4 (GA4) op 1 juli 2023. Dit betekent dat UA geen nieuwe data meer verwerkt vanaf die datum.
De overgang van Universal Analytics (UA) naar Google Analytics 4 (GA4) is een belangrijke stap vooruit in de wereld van online marketing. Universal Analytics was jarenlang de basisversie van Google Analytics, maar nu is het tijd voor een geheel nieuwe benadering. GA4 is gebaseerd op een nieuwe manier van dataverzameling en biedt verschillende verbeteringen op het gebied van rapportage, gebruiksgemak en privacy. Gebruikers, doelen, sessies en conversies worden op een nieuwe manier gemeten en de gegevensverzameling wordt geoptimaliseerd met behulp van machine learning.
Wat gaat er veranderen in mijn situatie?
Op 1 juli 2023 stopt Google met het meten van gegevens via Universal Analytics (UA) en op dezelfde datum worden alle UA-properties automatisch omgezet naar Google Analytics 4 (GA4)-properties. De automatische overzetting door Google gaat vaak niet goed, waardoor specifieke instellingen en aangepaste configuraties van je UA-account niet meegenomen worden. Je UA-account en alle historische gegevens zijn nog tot het einde van het jaar inzichtelijk en worden daarna definitief verwijderd. Het is daarom belangrijk om zo snel mogelijk over te stappen naar GA4 en je historische data op te slaan.
Welke stappen verzorgt Steenstra Media?
Als u ervoor gekozen heeft om website beheer aan Steenstra Media over te laten, hoeft u zich geen zorgen te maken. Wij nemen de volledige verantwoordelijkheid voor de basisintegratie naar GA4 op ons. Dit betekent dat we ervoor zorgen dat de overgang naar Google Analytics 4 soepel verloopt en dat jouw dataverzameling optimaal blijft functioneren.
Google Analytics 4, geen webbeheer?
Maar zelfs als je geen webbeheer bij ons hebt, staan we nog steeds klaar om je te ondersteunen. We begrijpen dat de overgang naar GA4 een complex proces kan zijn, en we bieden graag onze expertise aan om je hierbij te begeleiden. We kunnen de nodige stappen voor je verzorgen, zoals het uitvoeren van de integratie en het optimaliseren van je instellingen. Hierdoor kun je profiteren van de voordelen van GA4, zelfs als je geen gebruikmaakt van ons webbeheer.
- Basisconfiguratie van GA4: We kunnen het opzetten van je GA4-account voor onze rekening nemen, zodat alle benodigde instellingen correct zijn geconfigureerd.
- Het instellen van meetbare doelen: De volgende stap is het opzetten van de belangrijkste meetbare doelen in jouw GA- account en zorgen dat alles optimaal is geconfigureerd. Deze doelen kunnen variëren van het bouncepercentage tot het meten van belangrijke gebeurtenissen op je website zoals contact/offerte aanvragen, telefoonnummer klikken, email klikken, etc.
- Het opzetten van GA4-dashboards: Ontvang een helder, overzichtelijk en begrijpbaar inzicht in de belangrijkste statistieken van je website met een op maat gemaakte GA4 dashboard. Deze dashboards presenteren de complexe gegevens op een toegankelijke en visueel aantrekkelijke manier, en bieden alle belangrijke informatie in één real-time overzicht.
- Behoud van historische UA-gegevens: Om het verlies van waardevolle historische gegevens te voorkomen tijdens de overgang naar GA4, slaan wij bij het opzetten van je GA4 account de Universal Analytics gegevens van het afgelopen jaar op in een makkelijk en overzichtelijk format. Hierdoor blijft het mogelijk om de prestaties van je website van het afgelopen jaar met de huidige prestaties te vergelijken. Mocht je meer data willen bewaren, neem dan contact op zodat we dit samen kunnen bespreken. Hoe meer data je bewaart, hoe beter je de prestaties van je website van vroeger met de huidige prestaties kunt vergelijken.
Graag gebruik maken van de kennis en expertise van Steenstra Media?
Voor een eenmalige investering van slechts €270,- zorgen wij ervoor dat je online dataverzameling weer optimaal functioneert. Daarnaast bieden we ook een uitgebreide rondleiding en uitleg in Google Analytics 4, tegen een meerprijs van €90,-.